FAQ (Frequently Asked Questions)

1. Is Tai Chi een vechtsport?

De wortels van Tai Chi liggen in de vechtkunst. Bijna alle bewegingen kunnen in een gevecht toegepast worden (maar dan wel met een veel hogere snelheid). Veel leraren zweren er bij dat je Tai Chi pas goed kan uitvoeren als je de gevechtstoepassingen ook kent.
In met name een techniek als "Pushing Hands", wat een directe confrontatie is met een tegenstander, zit een wedstrijd element. Deze en ook andere technieken worden in competitieverband beoefend. Tai Chi is dus een echte sport.

Het hangt er ook een beetje van af hoe je er mee bezig bent. Je kan Tai Chi b.v. alleen voor je plezier doen, voor de goede gezondheid, voor de gezelligheid of om andere redenen. Voor veel mensen is Tai Chi een aangename manier van ontspannen en een vorm van bewegende meditatie. Je kan zelfs feitelijk de hele dag met Tai Chi bezig zijn (zonder de uiterlijke vormen) en dan wordt het meer een levenshouding.

2. Waar is Tai Chi goed voor?

Tai Chi Verhoogt lichaamsbewustzijn en algehele gevoeligheid door gerichte concentratie en meditatie oefeningen. Hierdoor kan je afwijkingen van de normale situatie sneller aanvoelen waardoor bijvoorbeeld opkomende ziekten eerder aangepakt kunnen worden en je blessures kan voorkomen.
Tai Chi:

3. Waaruit bestaat beoefening van Tai Chi?

Tai Chi beoefening bestaat uit zes delen.
  1. Mentale focus. Dit om bewegingen bewust en met aandacht te kunnen doen. Dit bestaat vaak uit meditatie of aanverwante oefeningen.
  2. Ontspanning. Dit leidt uiteindelijk tot een zo klein mogelijke vermoeidheid bij uitoefening van Tai Chi. Elke excessieve spierinspanning dient vermeden te worden. Er is een duidelijk onderscheid tussen vol en leeg (gespannen en ontspannen). Ontspanning geldt ook voor de hersenen. Zet het koppie maar even stil en wees een met je bewegingen. Moeilijk te bereiken maar ontspannen is misschien wel het moeilijkste aspect van de hele Tai Chi, met name voor westerlingen.
  3. Houding en balans. Een Tai Chi beoefenaar is goed geaard (staat stevig op zijn benen) is volledig in balans en heeft een perfect uitgelijnde ruggengraat.
  4. Ademhaling. Deze is door de neus en in de buik (middenrif ademhaling). De ademhaling is volledig en diep in de buik. Dit geeft een prettige massage van de ingewanden en een maximale opname van zuurstof. De ademhaling heel rustig zal worden. Volg hierin je eigen ritme.
  5. Beweging. Alle bewegingen dienen soepel te verlopen en met zo min mogelijk inspanning uitgevoerd te worden. Forceer niets, beweeg bewust en met aandacht.
  6. De vorm. Dit zijn de bewuste gevechtsvormen die in slow-motion uitgevoerd worden en waarin alle voorgaande aspecten een vorm krijgen. Dit is wat Tai Chi tot Tai Chi maakt.

4. Is Tai Chi gebonden aan leeftijd?

Ik ben geneigd te zeggen neen. Het is wel zo dat bepaalde aspecten van Tai Chi, zoals focus en vorm, moeilijk is voor kleine kinderen. Tai Chi oefeningen voor kinderen zien er dan ook anders uit dan voor volwassenen. Los daarvan kan je Tai Chi tot op hoge leeftijd aanleren en beoefenen.

5. Is Tai Chi iets voor mij?

Beantwoord naar beste eer en geweten de volgende vragen. Is de meerderheid van de antwoorden "ja" dan heb je wellicht gevonden wat je zocht:

draakje

©2017 Tai Chi Uden