Dagelijkse Tai Chi beoefening

Tai Chi leren

Beoefenaars van Tai Chi willen meestal zo snel mogelijk de vorm leren. De focus ligt op het uiterlijk van de bewegingen en de frustratie is groot als het na een paar maanden nog niet lijkt te lukken. Maak je geen zorgen, dat overkomt veel mensen.

Het goede nieuws is dat iedereen Tai Chi kan leren, onafhankelijk van leeftijd of lichamelijke kracht. Het punt is echter dat je eerst de principes van Tai Chi moet leren voordat je echt verder komt, net als bij elke andere sport. Als je b.v. bij voetballen goed leert schoppen (niet met de punt van de schoen) dan wordt mikken en balcontrole ineens een stuk makkelijker. Als je bij Tai Chi leert vanuit het centrum te werken en ontspannen te blijven (schouders laten zakken!) dan wordt het leren van vorm veel eenvoudiger.

Het is normaal dat in het begin dit er hoekig uit ziet en er veel spanning wordt opgebouwd. Na verloop van tijd, als de bewegingen meer vanzelfsprekend worden, zal je ook andere aspecten van Tai Chi onder de knie krijgen zoals ontspannen, balans, vol en leeg, (buik) ademhaling en beheersing van de energiestroom, de Chi, gedurende de oefening. Je leert hoe ontspannen een tweede natuur kan worden zodat je zelfs onder de meest stressvolle situaties rustig en in balans kan blijven.

taichizon (5K)

Je probeert in het hier en nu te blijven en niet met je gedachten af te dwalen naar de boodschappen die je morgen moet doen of wat er gisteren gebeurd is. Dit is een van de eerste dingen die je op trainingen leert. Het gaat er om dat je bewust bent van je bewegingen, van je balans en je ademhaling en kan voelen of je ergens onnodig kracht gebruikt of tijdens een beweging uit balans bent. Tai Chi leert je bewust met je lichaam en geest om te gaan, bewust te bewegen, bewust te ademen en bewust focus te hebben op wat je doet. Het is als het ware een ontdekkingstocht in jezelf.

Dagelijkse oefening

Om enig effect van Tai Chi te hebben zal je regelmatig moeten oefenen. Dagelijks een half uurtje is niet veel maar doet een hoop. Een paar simpele Qi Gong oefeningen en rustig wat vormoefeningen geeft je na afloop een lekker ontspannen gevoel en zorgt dat steeds verder groeit. Het komt dus wel neer op een beetje discipline en regelmaat. Een agenda is een grandioos hulmiddel voor trainingen. Zet je Tai Chi momenten in je agenda en hou je er aan. Je zal jezelf dankbaar zijn. chang (4K)

Praktische tips

Wu Chi (Wuji)

Tijdens de trainingen heb ik het vaak over de Wu Chi houding. Ik zal hier samenvatten wat dat is en waar op moet letten.

draakje

©2017 Tai Chi Uden